Representatives from the nordic countries
Article in norwegian and english
Årets vårmøte i NOMU ble holdt i finske by Björneborg/Pori i forbindelse med fagkonferanse for dirigenter og lærer – Valtakunnaliliset Puhallinpäivät. Til stede var representanter fra RUM, FSSMF, SVUB, NMF, SISL, SPOL og MFH. Spesielt gledelig var det å ha representanter fra Island tilbake etter mange års fravær.
Årsmøte ble gjennomført etter NOMUs statuetter. Det var ikke valg av styremedlemmer denne gangen. Nytt valg vil finne sted våren 2027. Organisasjonene informerte også i møte om nå-situasjonen og de utfordringer som organisasjonene har. De handler mye om det samme – hvordan bidra til god drift av korps og ensembler, overganger fra ungdom til voksen, samt det å holde på medlemmer over tid. Norge, Færøyene og Sverige presenterte også sine innlegg til paneldebatt som ble gjennomført søndag formiddag. Det var gledelig å se at det var mange i salen, og mye diskusjoner og kunnskapsdeling i etterkant.
Festivalen innhold mange fine konserter med finske korps på flere nivå, samt Blåsarsymfonikerna fra Sverige som gjester. Festivalen er en viktig arena for finsk korpsmusikk, og for NOMUs representanter ble det knyttet flere god kontakter for fremtidig arbeid.











